Go To Top

Dag 10

14/8

Efter gårdagens utflykt trodde jag att jag skulle sova länge men i stället kom jag upp riktigt tidigt. Ryggen ömmade lite grand så något hade nog sträckts eller något under gårdagen. Vänstra hälen kändes lite grand den också.

Raden vid 8-tiden hade jag fått ner tält och packat ihop. En tändare som försvann lyckades jag hitta igen där tältet hade stått. Nu har jag alltid någon i reserv och även piezotändare på gasköket men det är ju bra att ha med sig allt hem.

Glaciärvatten blandas i en bäck

Jag lunkade på försiktigt till en början för att känna efter lite om hälen skulle krångla mer men det kändes bra. Vädret var fortsatt bra utan att vara lika varmt som gårdagen. Vinden blåste lite grand och solen värmde från en halvklar himmel. På det hela taget utmärkt vandringsväder.

Bierikjávrre var lika vackert som det sägs. Stigen var lika lättgången som Kungsleden. Att jag följde en av de större färdvägarna märktes då jag mötte människor lite då och då. Vid kanten av sjön kunde jag se en del tält. Det mäktiga Pierikbákte såg ut att böja sig över en.

Längre fram sneddade jag över Voujnesvárásj i stället för att gå runt. Man fick lite fina vyer både bakåt mot Bierikvárásj och Bierikjávrre samt över sjölandskapet vid Liehtjitjávrre.

Nere i Guhkesvágge vadade jag enkelt en bäck och gick till bron där jag åt lunch. Uppe på bron kunde man se genom hela Guhkesvágge och man kunde se vad jag antar var Ahkkámassivet i fjärran. Åt söder tornade Ähparmassivet upp sig.

Efter lunchen var det cirka 6 km kvar till renvaktarstugan. Någonstans däromkring hade jag tänkt mig som dagens etapp. Strax innan stugan var det ett fält med videsnår och jag lyckades tappa bort stigen. Helt plötsligt stod jag med ena foten i ett vattenhål! Vid något som såg ut som en stor strandbank såg jag ett stort hål grävt in i banken. Av storleken att döma var det ett större djur så jag tog mig snabbt därifrån.

Först satte jag upp tältet vid renvaktarstugan men när jag var klar bestämde jag mig för att flytta på tältet då det kändes som att vinden skulle vrida sig. Jag tog ner tältet och förflyttade mig några hundra meter och fann en fin plats bakom en höjd. Nu var jag inne i det område med stora blockstenar som skall passeras på vägen mot Saltoluokta.  I vart fall om man tänker sig ta vägen mellan Gähppo och Vuovres. I en sänka bredvid ett stort stenblock med lite vatten bredvid slog jag upp tältet.

Dagens etapp blev lite drygt 19 km. Jag uppskattade att det var ungefär lika mycket kvar till Saltoluokta. Till kvällsmat blev det Tortillas som smakade underbart. Köttfärsen kunde varit lite mer kryddad och jag saknade parmesanosten men det gjorde inte så mycket en sådan här dag. Till dessert blev det finchoklad: Michel Cluziel. Allt med utsikt över Slugga.

Senaste inlägg

Statistik

Idag1
Igår18
Vecka19
Månad228
Totalt20374

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.