Go To Top

Dag 6

10/8

Det fina vädret från gårdagen hade flytt igen. Vid 7 kom jag upp ur tältet. Det blåste kyligt med en del regnstänk och helt igenmulet. Samtidigt blev landskapet lite spännande. En hel del "Mordor-känsla" över klippor och berg.

Vid 9 hade jag fått ihop packning och begav mig mot "Smailaträffen". Vad jag kunde minnas så jag inte "Herren" på Härrábákte förrän jag hade passerat, när jag gick här förra gången. Nu spanade jag febrilt efter den rauk-liknande stoden uppe vid klippkanten och minsann lyckades jag se den innan jag hade passerat.

Stigen var ganska lerig och sank. Uppe i Ahkávágge såg jag bara moln. På den stora, öppna platsen nedanför Ahkaávágge tog jag lunch och lyxade med att slå upp tältet. Det är en anledning till att ha tältet utanpå ryggsäcken så kan man snabbt få upp det om man vill ha lite skydd mot regn och vind vid en paus. 2 minuter för att få upp tältet är väl investerad tid! Det blev lunch på ägg och ölkorv även om det blev mer ägg-soppa för jag hällde inte bort tillräckligt av vattnet. Man bör hälla av så mycket vatten som möjligt efter att äggen har legat i blöt och sedan bryna ägg-smeten försiktigt. Smaken var det inget fel på.

Efter lunch knatade jag på och passerade renstängsel och renvaktarstugan. Jag vadade på ungefär samma ställe som jag gjort några år tidigare. Den här gången var det betydligt besvärligare. Detta vadet (Guoperjåhkå) var det krångligaste vadet hittils.

Jag kom lite för nära dalbotten och fick slåss med en del sly, men i gengäld fick jag en fin utsikt över allra översta delen av Rapadalen, där  Guoperjåhkå övergår till Ráhpajåhkå. På andra sidan jokken såg jag två vandrare på väg västerut. De gick nära jokken och såg ut att spana efter en lämplig vadplats.

Det märktes att jag närmade mig den stora hållpunkten i Sarek. Först mötte jag ett belgiskt par bosatta i Sverige och därefter två män som var på väg på en liten utflykt med tältet vid Smailaträffen. Vid halv fem var jag själv framme och kunde slå upp tältet. Det stod en hel del tält där. Inne i stugan satt en utländsk familj med två döttrar i 12-årsåldern och fikade. Samtidigt som jag satte två andra män (far och son) upp sitt tält. De två vandrarna jag sett på andra sidan Rapajokken kom även de så småningom. De hade fått gå ytterliggare cirka 2 km innan de lyckades ta sig över. De hade gått hela sydsidan av Rapadalen vilket ska vara ett riktigt ansträngande vägval. Jag kunde räkna till uppemot 10 tält runtomkring och det blev en del samtal om vägval, vadplatser och utflyktsmål.

Till kvällsmat blev det en tre-rättersmeny bestående av misosoppa till förrätt, Tortillas (saknade Parmesanen) till huvudrätt och avslutningsvis varma äpplen med kanel och socker och cantuccini till efterrätt. Allt nersköljt med en ordentlig kåsa vin. Efter det blev jag liggandes på liggunderlaget lutandes mot en sten med en whisky i kåsan ett bra tag.
Det var lite bättre väder nu på kvällen. Man kunde se enstaka solglimtar och vinden hade mojnat något. Regnet hölls sig borta.

Lägg till kommentar

Månad246
Totalt19635

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.