Go To Top

Slumpat inlägg

Säkerhet

{jcomments on}Jag har alltid med mig en visselpipa och min kompass är varianten med spegel. Kan vara kul att se hur man ser ut ibland! Men framförallt är de båda lite grand utav säkerhetsdetaljer. Att ropa efter hjälp går bra tills man bli hes, och en spegel kan man göra solkatter som syns hur långt som helst. Något rött klädesplagg är också en god idé att ha utifall man behöver signalera om hjälp.

Dag 4

8/6

Under natten regnade det en skvätt men inte långvarigt. Kom upp i lagom tid och lyckades sträcka ryggen. Det var inga problem med att bära, faktiskt tvärtom. Så länge jag hade ryggsäcken på kändes det bra med det extra stödet man fick.

Korsade leden och gick ner mot Rønsjoens västra ände. När jag gått över bäcken där blev det en fika innan stigningen uppför började. Det var sten, sten, sten. Och solen gassade. Sakta men säkert kom jag upp och vände in i dalen mellan Sylfjellet/Grøthogna och Rønsjøruten. En bit in där blev det lunchfika vid bäcken som gick genom dalen. Sedan gick jag vidare söderut och korsade till dalens södra sida mellan de två sjöarna. Det var lättgånget häruppe och riktigt vackert.

Framme i dalgången blev det återigen stenskrammel. Jag fick en fin vy över Grövelsjön i fjärran.

grov2007 8

Längre åt sydost blev det mer och mer skrågång bland tuvor och sten. Ungefär där en bäck rinner ut i Röa-ån fick jag se en bro över Röa och gissade att där fanns en stig och gick ner. En stig fanns där så nu blev det björkskog och mygg! Det går en stig från Sylen norrut och jag gick på med förhoppningen att kunna tvära in på den. Yeepee! Efter ett tag så svängde stigen mer och mer norrut. Nu tog det bara ett kort tag så var jag uppe på kalfjället igen.

En bit norr om renvaktarstugan på den svenska sidan av gränsen hade bäcken man följde blivit så liten att det bara var ett steg över. Jag lufsade på i riktning mot stugan och fann ett renstängsel! På ett ställe kunde jag lyfta nedersta tråden och ta mig under. Jag gick upp till stugan och fortsatte österut. Lite söder om Grötvallsjön vid några småsjör blev det halt vid kvart över 6. Till kvällsmat blev det "Adventure foods" Currykyckling. Mättande, kryddig och MASSA ris. Passade på att både tvätta mig och bada i den lilla sjön.

grov2007 9

Månad196
Totalt16975

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.