Go To Top

Slumpat inlägg

Vattenbehållare

{jcomments on}Ta och tvätta ur 1-2 50 cl petflaskor. Rista försiktigt på utsidan och gradera varje deciliter. Praktiskt! Mycket billigare än köpevarianter och ganska lätta. Dessutom väldigt stryktåliga.

Dag 2

6/6

Vaknade av solljus, värme, renar och gökar kvart i 7. I protest låg jag kvar till halv 8. Sovsäcken hade fått ligga uppknäppt som en "quilt" hela natten. Vis av erfarenheten av heta morgnar tog jag tag i frukostbestyren. Det gick undan och 8.20 var jag klar för avfärd.

grov2007 1

Jag passerade renstängslet och vid gränsen blev det nationalsång. En bit senare mötte jag 2 pensionärer som bodde på fjällstationen och var ute på dagstur. Det fanns en stig upp på berget innan passet och jag bestämde mig för den. Det blev några höjdmetrar mer än vid passet där stigen på kartan går men det var lätt att gå.

Jag gick upp på en kulle vid sidan om passet och fick en jättefin utsikt. Ner och bort till leden var det inga problem. Det var rejält varmt och svettigt. Solskyddsfaktor 25. Bäcken gick att ta sig över på stenar men det var på håret. På stigen lite senare stod en ren som inte ville flytta på sig. När jag närmade mig försiktigt fick jag se varför. En lite alldeles nyfödd renkid! Jag gick fort därifrån och såg lugnande att vajan skyndade tillbaks till sin kid.

Strax innan Forborgen tog jag en fika och blaskade av fötterna i en bäck. Jag gick upp på kulle och beslöt där att ta av mot Elgåhogna. 2 km senare la jag av mig ryggsäcken och tog upp lillryggan. Packade ned fika och gick på topptur. Jag gick åt nordväst upp i sluttningen mot några snölegor. Väl där girade jag mot toppen och kom upp på kammen. Svettigt och flåsigt men det tog bara 30 minuter. Sen var det lättgånget fram till "toppbranten".

grov2007 2

Där blev det godisfika innan jag tog sista biten. Tyvärr hade moln dragit in men utsikten var härlig. Jag fotade, njöt av utsikten och känslan av att stå på toppen innan jag vände neråt.

grov2007 3

17.20 var jag tillbaks så hela turen hade tagit ungefär 2 timmar och tjuog minuter. Upp med tältet och en kopp kaffe innan jag gjorde kvällsmat. Trots solkräm har jag lyckats bränna mig och jag känner lite i huvudet. Nu blir det vila, suduko och korsord fram tills kvällsfikat. Det blir nog en tidig kväll efter en lång dag.

grov2007 4

Månad196
Totalt16975

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.